Ti is használtok csapatmunka szervert?

Egy átlagos építész irodában ma már szinte minden esetben jelen van a csapatmunka szerver gép. De egyre több beruházó, kivitelező számára is üzemelünk be ilyen gépet. Igen fontos szerepe van: Folyamatosan biztosítja a tervfájlok elérhetőségét illetve Archicad licenszet is a kollégák számára, bárhonnan is dolgozzanak. Építészként pedig a munkanapunk legnagyobb részét Archicad-ben töltjük.

 

Ha meghibásodik több helyen is költséget generál:
  • Javítási költség
  • Az iroda állásának költsége
  • Projektek oda-vissza költöztetése

 

Minél nagyobb az iroda létszáma, annál magasabbak az állás miatt keletkező költségek. Hiszen 1-2 órára még lehet találni némi aktatologatást, műszaki leírás készítést, levél írást, de ezen felül elkezdenek unatkozni a kollégák.

 

Tomi, nem tudjuk újraindítani a BIMszervert!

– hangzott az ominózus mondat telefonon.

 

Nem túl régen történt, hogy elromlott egy csapatmunka szerver gép.
Egyrészt azonnal leálltak az Archicad-ek (ez a gép biztosította a licenszeket is), másrészt a hiba felderítéséig csak dokumentumokat tudtak tologatni a kollégák és kávézni.
Archicad licenszet 30 percen belül újra be tudtuk üzemelni egy másik gépükről, így legalább a (pln) mentéseket meg tudták csinálni, de a csapatmunka projektek megálltak a 10 fős irodában.
A következő 2 óra hardveres hiba feltárással telt. Az alkatrészeket egyesével teszteltük, látszólag minden rendben volt, mégsem indult el a gép, ha mégis, rövidesen újraindult, megsérült a Windows rendszer is. Tehát használhatatlan volt.

 

 

A sok tesztelés után végül egy teljesen új csapatmunka szervert kellett konfigurálni és az előző esti biztonsági mentésből kiválogatni a feltétlen szükséges projekteket. Ekkor derült ki az is, hogy a BIMcloud Basic nem készített minden nap napi mentést (napi pln mentés délután 4 körül), így egy-egy projektnél jelentős adatvesztés adódott.
4 órán keresztül teljesen megállt az iroda, ez után is a helyreállítással telt az idő, az elveszett anyagok újra rajzolásával.

 

Az elromlott gép javítása után ismét projekt költözéssel kellett foglalkozni.

 

Miért érdemes rendszeres tükrözést végezni a (csapatmuka) szerver gépekről?

Ezzel a típusú biztonsági mentéssel ezt a kb 6-8 óra iroda állást 2 órára tudtuk volna redukálni. Ennyi idő lett volna a mentésből egy másik gépre helyreállítani a teljes csapatmunka szerver tartalmát és folytatni a munkát újrarajzolás helyett. Ez jelentős különbség minden szempontból.

 

Mi kell ahhoz, hogy ilyen tükrözést tudjatok készíteni?

A nálunk üzemeltetett rendszerek szinte mindegyikében megtalálható egy Synology NAS adatszerver. Ezeknek az üzleti modellje képes ilyen ütemezett tükrözést végrehajtani (Active Backup for Business). Szükség szerint akár óránként is el lehet készíteni egy mentést, a verziókezelés is megoldható a rendelkezésre álló tárhely függvényében. Ha elromlik a (csapatmunka) szerver, egy tartalék számítógépre van szükség, mely hardver felépítésileg hasonló az eredeti szerver géphez. Ha a NAS megfelelő hardverrel rendelkezik az iroda létszámához, akkor akár azon is vissza lehet állítani a szervert egy virtuális számítógépen. (Ennél az opciónál több tényezőnek kell egyeznie, erre általában külön fel kell készíteni a NAS-t)

 

Ha valakinek nincsen kapacitása ennyire felszerelt irodát üzemeltetni, mi is tudunk biztosítani mentéshez szervert illetve helyreállításhoz kölcsön gépet.

 

Így az iroda sokkal jobban be van biztosítva egy „digitális katasztrófa” idejére és minimalizálni tudjuk az állással töltött időt. Rendszer kiesés esetén ügyes feladatszervezéssel szinte nullára redukálható a leállás.
Nálatok hogy alakul az iroda rezsi óradíja? Mekkora kiesést jelentett volna a csapatmunka szerver leállása? Mennyire magas szintű a biztonsági mentés rendszeretek?
Azt gondolom ez mindenkinél számottevő kár, így érdemes lehet áldozni a mentésre.

 

Hasznos volt számodra a bejegyzés? Oszd meg másokkal is!

Rectangle 5314

Nochta Tamás vagyok

Építész irodákat teszek hatékonyabbá

“Én is építész vagyok, csak egy kicsit kockább 🙂 “

2015 óta folyamatosan kutatom a tervezőszoftverekben rejlő lehetőségeket, építészként pedig pontosan tudom mik azok a minden nap előforduló, időpocsékoló feladatok. Jó informatikushoz híven viszont minden ismétlődő, monton feladatot próbálok automatizálni, hogy több tér maradjon a kreativitásnak.

Folyamatosan részt veszek élő projektekben, 7-8 irodával állok napi kapcsolatban és eddig több, mint 20 irodával dolgoztam együtt fejlesztőként, trénerként, BIM menedzserként vagy projektvezetőként.

Új pc konfiguráció:

Iratkozz fel a hírlevélre, hogy nem maradj le az új cikkekről!

LEGUTÓBBI BEJEGYZÉSEK
Archicad csapatmunka kis irodákban

Archicad csapatmunka kis irodákban

Sokszor tapasztalom, hogy akár 3-4 fős irodák még hagyományosan, egyéni fájlokban ("szóló PLN fájlokban") dolgoznak csapatmunka helyett. Pedig már 2 fős csapatban is sokat...

by Nochta Tamás6 Min read
Tovább olvasom
Hogyan jött létre az Építész Informatika?

Hogyan jött létre az Építész Informatika?

Egész régen sikerült írni bármit is. Ennek apropóján gondoltam egy szösszenetet arról, mi hívta életre a vállalkozásunkat, az Építész Informatikát....

by Nochta Tamás3 Min read
Tovább olvasom
Távoli asztal konfigurálása – biztonságosan

Távoli asztal konfigurálása – biztonságosan

Sokan nem tudják, de a Windows rendszerek beépítve tartalmaznak egy egész jó ingyenes távoli asztalos kapcsolódási lehetőséget. Az alapbeállításaival nem...

by Nochta Tamás10 Min read
Tovább olvasom