Ma már rengeteg lehetőségünk van a tervek átnézésére, felülvizsgálandó részek kijelölésére a sokféle kiegészítő applikációval. Az egyik legkézenfekvőbb az Archicad Feladatkezelő / Feladatszervezője. Nézzük át röviden, mire és hogyan tudjuk használni.
Ti hogyan csináljátok a tervek észrevételezését? A legtöbb esetben azt tapasztalom, hogy képernyőképeket készítenek az építészek, firkálnak rá, majd valamilyen platformon (chat, email) továbbítják ezeket ömlesztetten és strukturálatlan formában. Jó esetben készül egy „excel” fájl, ahol esetleg minimálisan lehet menedzselni (priorizálni, kiosztani egymás között). Ez egy rövid ideig menedzselhető, de aztán kicsúszik a projektvezető kezéből a dolog.
Tervátnézéshez, feladatok menedzselésére egy hatékonyabb (és ingyenes) módszer az Archicad Feladatkezelője / Feladatszervezője. Itt nem kell kimenteni semmit a fájlból, egyszerűen csak rögzíted vele a nézeteket, a hibás elemeket, röviden leírod a feladatot és elmented. (Ugyanezeket a lépéseket csinálod meg az Excelhez, emailhez is, csak ezekből nem tudsz a modelltérbe ugrani)
Egyik ügyfelemnél a tervezés korai fázisában például szakági javaslatadásra használjuk. Engtervi fázisban nem feltétlen készül például statikai (3D / BIM) modell, de az építészeknek már közelítő tartószerkezetet célszerű építeni. A tartószerkezeti tervező egyszerűen belép a csapatmunkába, megforgatja a tartószerkezeti építész modellt, majd a javaslatait minden érintett modell elemnél rögzíti. Ez alapján már korai tervfázisban közel valós tartószerkezeti geometriával gyorsíthatjuk a tervezés folyamatát.
Nézzük át részletesebben hogyan lehet használni ezt a funkciót.
Tervátnézés során feltárt hibákat tudsz rögzíteni, esetleg a megoldási javaslatokat megadni. A feladatokat könnyedén tudod menedzselni, szétosztani a munkatársak között és nyomon követni azok állapotát. Priorizálhatod őket és határidőket adhatsz meg a probléma megoldására. Minden feladathoz menthető az összes problémás elem és nézetek is, amik a segítségével nem kell keresgetni a modelltérben: Az elmentett nézetek alapján egy kattintásra odanavigál a program és kijelöli az elemeket.
Két paletta áll rendelkezésre: A Feladatkezelő és a Feladatszervező. Az egyikkel az észrevételeket tudod könnyedén megcsinálni, a másikkal pedig az észrevételeket menedzselni.
1. Feladatkezelő
Itt tudod az észrevételeket, feladatokat létrehozni. Érdemes a paletta minden részét használnod, hogy minél hatékonyabban tudjátok később kezelni, szortírozni ezeket. Nézzük át a paletta működését, haladjunk fentről lefelé.
Nézet: Itt több lehetőséged van. Egyrészt elmentheted a feladathoz vonatkozó nézeteteket a modelltérből (alaprajz és metszet és 3D nézet is lehet egyszerre), másrészt pedig képeket is tölthetsz fel a gépedről. Modelltérre hivatkozó nézetet szerintem mindenképpen érdemes menteni, így egy kattintással láthatjátok majd a javítandó modellrészletet, nem kell keresgélni.
Elemek: Ez a szekció 4 részre van osztva. Lehetőséged van kiemelni azt a néhány elemet, amivel dolgozni kell, megoldást javasolhatsz, kommentálhatsz és megadhatod a feladat részleteit.
A kiemelés részen tehát el tudod menteni az elemeket, amikkel dolgozni kell. Ha ide elemeket mentesz az adott feladatnál, zöld színnel ki lesznek emelve a modelltérben. Ha az új feladat létrehozásakor már vannak kijelölt elemeid, akkor azok automatikusan bekerülnek ide. De utólag is hozzá tudsz adni.
A javaslat részen pontosabban le tudod modellezni a megoldási javaslatot. Ez egy remek megoldás, mert a publikálandó modellben addig nem jelennek meg ezek az elemek, amíg el nem fogadja valaki a megoldási javaslatot. A megoldás része lehet új modellelemek elhelyezése mellett a meglévők módosítása is. Ha meglévő elemeket módosítasz itt, ezek sem fognak megjelenni a publikálásban addig, amíg el nem fogadjátok végleges megoldásként. Tehát bátran lehet garázdálkodni 🙂
A komment részen részletesen körbe lehet írni a problémát illetve párbeszédet is tudtok folytatni róla. Sokkal célszerűbb egyes feladatok alatt megvitatni a kérdéseket, mint külön szoftveren, ahol pár óra / nap alatt úgy is össze fognak keveredni.
Az ablak jobb felső részén található zászlós ikon alatt találod a feladat részleteit. Itt különféle kiegészítő infókat találhatsz, mint például ki hozta létre a feladatot, ki módosította utoljára, milyen prioritású, folyamatban van-e már a hiba javítása vagy sem, az adott feladat előzményei, stb. Érdemes ezt a szekciót is átnézni.
2. Feladatszervező
Ez a paletta lett kitalálva arra, hogy a Feladatkezelőben létrehozott feladatokat menedzselni tudd. Egyrészt rengeteg szempont szerint lehet szűrni őket, másrészt fólia szerűen tudod kapcsolgatni a modelltéri láthatóságukat: Ha a szemek be vannak kapcsolva a feladatok sorában, akkor azok a feladatok és a hozzájuk tartozó megoldási javaslatok meg fognak jelenni a modelltérben (alaprajz, metszet és 3D modellablak). A Feladatszervezővel csapatmunkában nagyon gyorsan szétoszthatod a feladatokat a munkatársak között. Mindenki rá tud majd szűrni a sajátjaira, így pontosan tudják majd mit kell csinálniuk.
Mindig vannak sürgős és kevésbé fontos tennivalók a tervben. Ezek beállítására két lehetőséged is van. Az egyik, ha egyszerűen határidőt szabsz a feladatnak. A másik, hogy a Prioritás oszlopban beállítod. A kettő funkció együttes használata szerintem igazán hatékony lehet, hiszen biztos lehetsz benne, hogy mindig a legfontosabb feladatokat oldjátok meg. A határidőket mindenképpen szeretem megadni, mert ezzel teremtünk egy ütemezettséget és egyben számonkérhetőséget is, ami jót tesz a projekt előrehaladásának.
A fogaskerék ikonra kattintva tudod hozzáadni a szűrési szempontokat. Itt gyakorlatilag bármilyen Feladatkezelőben megadottra rá lehet szűrni. Igen hatékony segítség.
Ha duplán kattintasz egy faladatra, megnyílik a feladatkezelő menü, amit pedig már ismerünk.
Plusz egy extra funkció:
A Feladatszervezőben látható feladatokat BCF formátumban ki tudod menteni a projekt többi résztvevője számára. Ezt a funkciót szintén a jobb oldali fogaskerék alatt találod. Ugyanitt tudsz importálni is BCF formátumú fájlokat. A fenti képen látható 68 darab feladatot egy ütközésvizsgálatból automatikusan generáltam, majd importáltam a BCF fájlt. A feladatkezelőből könnyedén ugorhatunk a modelltérben az ütköző elemekhez, már lehet is javítani. A tételes feladatlistát pár pillanat alatt létre lehetett hozni Archicad-ben és a javításuk is gyerekjáték ezek után. Emailben, word-ben, excelben elég nehéz feladata lett volna mindegyőnknek.
Más alternatívák
Észrevételezésre természetesen vannak más platformok is, melyek Archicad nélkül, böngészőből is működnek. Ilyen például a BIMcollab Cloud, a BIMsync vagy a BIMtrack. Egy ilyen felhő alapú szolgáltatással még gördülékenyebb tud lenni a szakági kommunikáció. Ezek összeköthetők az Archicad-del is, így amit ott létrehozol, felkerül a felhő platformra, majd onnan a szakági tervezők modelljeibe is. Generál tervezőként így még egyszerűbbé válik a projektmenedzsment, ráadásul a megrendelő számára is biztosíthatsz egy neki is könnyen értelmezhető felületet, ahol nyomon követheti a munka előrehaladását, esetleg észrevételezheti is azt.
A lenti képen a BIMcollab Cloud demo projektjének a „Feladatszervezője” látható. Ez minden projekt résztvevő számára könnyen elérhető és platform független. Az ide feltöltött modell pedig meg is tekinthető.
Ha tetszett a poszt, oszd meg másokkal is! 🙂